Ben Vautier

Ben Vautier, (Napoli, 1935)

Ancora giovane, si trasferisce a Nizza, dove continua a lavorare, dopo aver vissuto in Turchia, Egitto e Svizzera. Nel 1954 apre un negozio di dischi usati che, nel 1959, trasforma in un luogo di incontro per persone che desiderano esporre e indagare oggetti nuovi. Negli anni cinquanta inizia la sua produzione pittorica segnata dall'astrattismo, poi nel decennio successivo si avvicina agli ambienti del Nouveau¬Rèalisme, soprattutto a Arman e a Spoerri. Nel 1962 conosce e inizia a frequentare George Maciunas, figura di spicco del gruppo Fluxes, di ispirazione neo-Dada, di cui Vautier diviene membro e sostenitore, condividendo quella filosofia e quella poetica che identifica con l'equazione arte e vita. Negli anni ottanta, passata l'ondata concettuale, inventa per la nuova tendenza pittorica emergente in Francia il termine "Figuration Libre" e introduce nei suoi lavori una componente figurativa ironico-grottesca. In quest'arco di tempo la sua attività non si ferma e prosegue senza soste: vive quindici giorni nella vetrina della One Gallery di Londra, organizza il Festiva] Fluxus, fonda il Théatre Total, tiene performances come Public (in cui la sua azione consiste appunto nel fissare il pubblico), espone una portinaia alla Galerie Zunini di Parigi, gira un film che lo riprende nell'atto d'insultare gli spettatori, pubblica riviste, scrive un volume di interventi teorici, apre una galleria intitolata ai suoi figli , "Malabar et Cunegonde".

English

Benjamin Vautier, known as Ben, is born in Naples (Italy) in 1935 and stays there until 5 years old. Then he discovers Switzerland, Turkey, Egypt, and his mother chooses to settle in Nice in 1949. When he is 15 years old, he is an handyman in a bookshop (Le Nain Bleu). He turns over pages of art books and decides that: “To be beautiful, the beautiful has necessary to shock or had shocked”. Time goes on, Ben makes many meetings (Fontan, Malaval, Arman, Klein, etc). He leaves Le Nain Bleu, creates a stationery, then a secondhand discs store which he decorates himself. The “shop” becomes little by little a place of appointments for young people who dream “to break new”.
There, Yves Klein suggests him to use Indian ink in the great poems Ben composes. In 1959, Ben becomes enthusiastic for the New Realism; he writes Spoerri a letter which will be the first manuscript of his review “Ben God”, developing his theory of the “all is possible in art”, the art which must at the same time bring a shock and to be new. Ben’s art becomes an art of appropriation, thus he signs what never was it !
Invited by Spoerri in Misfits Fair of London, he meets there George Maciunas who invites Ben to join the Fluxus group (“All is Art”). It is the beginning of the “Mail Art” where poetry, appropriations and megalomania are together, of “the happenings, the theatre and the Fluxus concerts” (pianos are broken, rooms filled with papers, etc).1965, it is the time of the “actions of street”. Ben publishes a review named “All”, and distributes his sheets of mood “I like and I attack”. For the artist, is abolished the border between the art and the life. Ben organizes regularly exhibitions and is often exposed (Tamplon Gallery - 1994, Museum of Marseille - 1995, etc). Ben does not finish with the art, the Culture and with his ego.